How To Slay And Get An A+ In Bahasa Melayu

We’ve all heard of tragic cases in which students get loads of A’s/A+’s, only for them to have absolute stinkers in BM and getting B’s in the process. Worry no longer, for this post is all about bagging an A/A+ in BM especially with regard to the infamous karangan section in which students suffer the most.

First of all, everyone knows that ‘frasa menarik’,  A.K.A. fancy phrases are extremely important in captivating the attention of your fussy BM teacher. Although I barely understood the definition of the phrases I was dishing out, it was still sufficient in impressing my BM teacher! Listed below are some of phrases I memorized for my karangan.

What YOU should do: MEMORIZE THESE PHRASES!! (no need to understand lol!), try to slip them into any scenario you’re writing about…

1. Pantun for remaja-related topics:

Berderap seiring berjalan pulang,

Mawar disisip hiasan si dara,

Remaja kini berperibadi cemerlang,

Menjadi tunjang dan aspirasi negara.

2. Pantun for ending the karangan:

Kalau ada sumur di ladang,

Boleh hamba menumpang mandi,

Kalau ada umur yang panjang,

Boleh kita berjumpa lagi.

or you could try this:

Pohon berangan tempat bertemu,

Girangnya rasa si anak dara,

Baliklah tuan membawa ilmu,

Binalah bangsa bangunkan negara.

3. Dasawarsa ini, isu berkaitan dengan keselamatan kanak-kanak acap kali diuar-uarkan dalam media arus perdana dan menjadi polemik yang sering dibahaskan oleh golongan murba Malaysia.

4. Senario ini hangat diperkatakan dan tidak hairanlah isu ini mendapat liputan yang luas sehingga menjadi buah mulut di warung-warung kopi milikan tauke Cina, mahupun di peringkat parlimen.

5. Kendatipun begitu, wajarkah kita sebagai rakyat Malaysia terpaksa hanya akur kepada arus yang songsang ini? (use this at the end of the first paragraph or last paragraph)

6. Segala usaha yang diambil harus dilaksanakan secara beristiqomah dan bukannya sekadar hangat-hangat tahi ayam mahupun sekadar melepaskan batuk di tangga. (crazy peribahasa combo!)

7. Semua pihak yang terlibat mestilah menggembleng sumber dan tenaga ibarat ‘ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni’ bagi memastikan kemelut ini menemui titik noktahnnya dengan secepat mungkin.

8. Sebelum kancah negatif ini menjadi seperti tanduk di kepala yang tidak dapat digelengkan, langkah-langkah yang konkrit dan pragmatik haruslah diambil secara berterusan sebelum nasi menjadi bubur.

9. Kemaslahatan amalan membaca memang tidak dapat dinafikan, malah kepentingannya turut dicerminkan dalam Surah Al-Alaq 1-5 yang menyeru semua umat manusia untuk membaca demi meningkatkan ilmu pengetahuan.(remember Wahyu Pertama?)

10. Usahlah mencalarkan imej keluarga anda dengan melakukan perbuatan yang keji dan hina seperti meminum arak ibarat ‘kerana nila setitik, rosak susu sebelangga’.

11. Oleh yang demikian, biarlah pepohon terus menghijau, biarlah matahari terus bersinar dan biarlah Malaysia terus gemilang! (use for ending the karangan)

12. Sinergi daripada semua strata masyarakat amatlah diperlukan pada saat-saat ini bagi membentuk suatu anjakan paradigma demi melahirkan rakyat Malaysia yang berbudi bahasa selaras dengan visi kudsi Wawasan 2020.

13. Dalam mayapada yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi ini, bidang sukan tidak wajar dipandang remeh malah setiap negara yang merdeka wajarlah menitikberatkan bidang ini bagi mengharumkan nama negara di persada dunia. (quite a common intro)

14. Memetik wasitah nirmala yang seterusnya, ilmu keagamaan merupakan menjadi tulang belakang kepada pembentukan sahsiah seseorang individu. (use for starting a new paragraph)

15. Insya Allah, dengan wujudnya atlet yang berkemampuan, langitlah hadnya dalam bidang sukan! (use lots of Arab words!)

16. Dasawarsa ini, sering meniti dari bibir-bibir umat manusia di segenap empat penjuru dunia tentang kancah rasuah dalam kalangan pegawai kerajaan. (a pretty solid essay intro)

17. Persoalan yang sering kali berlegar-legar dalam minda kita ialah apakah peranan keluarga bagi menangani isu ini? (use this at the end of the first paragraph to ask your readers a question)

18. Budaya kuning ini haruslah dibenamkan dengan segera supaya berita tentang kes-kes pembuangan bayi tidak lagi menjadi seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan.

19. Ibu bapa perlulah memainkan peranan mereka sebagai uswatun hasanah dalam memberikan didikan agama yang mencukupi kepada anak-anak mereka sejak azali lagi kerana ‘melentur buluh, biarlah dari rebungnya’. (uswatun hasanah is a complex and nice word to use)

20. Menurut Albert Einstein, “agama tanpa ilmu itu lumpuh, ilmu tanpa agama itu buta”. (quote him if you’re talking about religion)

21. Tamsilnya, ibu bapa yang malas bekerja sudah tentu akan dicontohi oleh anak mereka malas belajar kerana ‘bagaimana acuan, begitulah kuihnya’ dan ‘bapa borek, anak rintik’.

22. Jangan sampainya keadaan di mana ibu bapa yang sendiri pun malas ingin mengajar anak mereka supaya rajin belajar ibarat ‘ketam mengajar anaknya berjalan dengan lurus’.

23. Semua ahli keluarga wajarlah memberi dorongan yang konstruktif dan positif kepada remaja untuk mengelakkan mereka daripada menjadi seperti ‘layang-layang yang terputus talinya’.

24. Memang tidak dapat disangkal bahawa wujudnya segelintir ibu bapa yang terus membiarkan anak mereka begitu sahaja ibarat ‘kapal tanpa nakhoda’.

25. Sesebuah keluarga yang telah memupuk dan menyemai nilai-nilai positif sejak awal lagi telah berjaya mewujudkan benteng yang cukup ampuh dan sekuat Tembok Besar China bagi menghalang anasir-anasir luar yang datang menerjah.

26. Akhirul kalam, mantan Presiden Indonesia, Soekarno pernah berkata, “berikan saya sepuluh orang remaja, nescaya akan saya gegarkan dunia”. Kata-kata yang dilontarkan oleh Soekarno memang memperlihatkan betapa gahnya peranan remaja sebagai penentu maju mundur sesuatu negara. (my favourite sentence!)

27. Dalam kata Thomas Alva Edison, “kejayaan ialah 1 peratus inspirasi dan 99 peratus usaha yang berterusan. Sudah terang lagi bersuluh bahawa kejayaan seseorang pelajar bergantung kepada titik peluhnya sendiri dan juga usaha ibu papa.

28. Insya Allah, generasi-Y yang bakal menerajui tampuk pemerintahan akan diberkati oleh rahmat dan limpah kurnia Allah S.W.T kerana ‘pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’.

29. Jika anak kita bergaul dengan sekumpulan Abu Jahal, sudah tentulah dia turut mengikut jejak mereka. Bagi mengelakkan perkara sebegini berlaku, ibu bapa mestilah membimbing anak supaya memilih rakan-rakan yang baik kerana hanya jauhari yang mengenal manikam.

30. Saban hari, di kaca-kaca televisyen, di dada-dada akhbar mahupun di corong-corong radio, pasti ada sahaja berita tentang kecemerlangan seseorang individu dalam pelajaran.

31. Kita sebagai rakyat Malaysia juga patut berfikir secara global dan bertindak secara glokal bagi membendung masalah ini. (can be used in every essay)

32. Oleh itu, marilah kita belajar amalan yang baik dan mempraktikkannya dalam kehidupan seharian bak kata pepatah, ‘yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan.

33. Kita haruslah menampilkan wajah baharu yang disulami tekad untuk mengatasi masalah ini yang dianggap sebagai duri dalam daging kepada pembangunan negara. (use this anywhere, very flexible)

34. Amalan bergotong royong merupakan budaya yang dipraktikkan sejak generasi dulu lagi dan amalan ini dianggap ‘tak lekang dek hujan, tak lekang dek panas’. (use for any long-standing tradition)

Random Info:

  • For your rumusan, use these proven and trusted penanda wacanas : Selain itu, Tambahan pula, Di samping itu, Seterusnya, Lebih-lebih lagi, Selanjutnya, Akhir sekali, Tuntasnya/Kesimpulannya (for your penutup)
  • For the first sentence of your rumusan, write : Petikan membincangkan ‘your topic’ pada masa ini/di Malaysia. When you write ‘your topic’, be sure to change the ‘usaha/langkah/cara/kesan/akibat/kebaikan’ word and use a suitable synonym.
  • For the penutup of the rumusan, write a cadangan/harapan with agar/supaya. If the topic is about usaha memupuk semangat membaca, then do this : Tuntasnya, semua pihak haruslah menggembleng tenaga dan mengambil langkah-langkah untuk memupuk semangat membaca supaya dapat melahirkan generasi muda yang lebih berilmu. You’ll score the maximum 2 marks!
  • Write at least 700 words for your main essay if you want to get an A/A+
  • A typical paragraph for each point in your essay (Bahagian A and B) MUST end with an ayat penegas. An ayat penegas for the ‘meluaskan pengetahuan’ point in a kebaikan membaca essay will sound like this: Tegasnya, pengetahuan seseorang murid dapat ditambah melalui amalan membaca.
  • Incorporate Sejarah into your essay. Quote stuff like Surah Al-Alaq 1-5 (first wahyu), and openings like ‘Sejak zaman tamadun Mesopotamia lagi’ etc. It just sounds really sophisticated and mature. As a matter of fact, most BM teachers are actually part-time Sejarah teachers too!

In need of BM test papers? Check out this awesome Bank Soalan BM Blog. Click here!

6 Comments

Add yours →

  1. Very helpful ! Probably you should write a post on How to slay in English also.

    Like

  2. THANK YOU !
    Yes, that needed to be capitalized.

    Like

  3. It was very helpful.. Thank u for doing this for us💕

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: